تحویل کالا به مشتری آخرین و البته مهمترین بخش برای شرکتهای ارائه خدمات حملونقل کالاست. در این مرحله است که شرکتها میتوانند با خدمات مناسب و بدون تاخیر خود، رضایت مشتریان را جلب کنند. اما چالشی که در این مرحله وجود دارد، امکان تاخیر در تحویل اجناس به مشتری است. پیک ارسال کالا در راه تحویل با مشکلاتی مانند وقفههای اجباری، تاخیر دریافت از سوی مشتری، ترافیک و سایر مواردی مواجه است که تحویل کالا به سایر مشتریان را با تاخیر مواجه میکند.
از سوی دیگر، مشتریان قطعاً ترجیح میدهند تا کالا را درب منزل یا محل کار تحویل بگیرند و تحویل کالا از پیشخوان برایشان دشوار است. مانند تمامی حوزههای کسبوکار، مدیریت تحویل و ارسال کالا نیز از پیشرفت تکنولوژی عقب نمانده است. نرم افزار مدیریت ناوگان حمل و نقل راهحلی است که با کمک ردیاب از تاخیر در تحویل اجناس به مشتری جلوگیری میکند و به افزایش رضایت مشتری و پیشرفت کسبوکار کمک میکند. در این مطلب تصمیم دارید تا به موضوع جلوگیری از تاخیر در تحویل اجناس به مشتری با کمک ردیاب خودروو نرم افزار مدیریت ناوگان بپردازیم و با بهترین راه جلوگیری از تاخیر تحویل کالا با مشتری آشنا شویم. با ما در شرکت کاوشکام آسیا همراه باشید.
![]()
اهمیت تحویل به موقع کالا به مشتری
صرف نظر از نوع کسبوکاری که در آن مشغول هستید، ارائهی به موقع بستهها، نامهها و اسناد به مشتریان ضروری است. تحویل به موقع اجناس به مشتری به دلایل مختلفی اهمیتی دارد که در اینجا به برخی از مهمترین این دلایل میپردازیم:
- زمانی که کالاها، اجناس، بستهها، اسناد و سایر موارد ارسالی را به موقع تحویل مشتری میدهید، با وقتشناسی خود اثبات میکنید که حرفهای هستید. شرکتهای حرفهای همیشه مهلت را مدنظر دارند و به همین دلیل گام آخر که تحویل جنس به مشتری است را با موفقیت سپری میکنند.
- با تحویل با تاخیر اجناس، مشتریان از خدمات شما ناراحت میشوند و این امر باعث سلب اعتماد مشتری میشود. زمانی که اعتماد مشتریان به شما از بین برود، کسبوکار و درآمدتان با تهدید مواجه میشود. اگر خودتان را جای مشتری بگذارید و تصور کنید که منتظر بستهای بودهاید و آن را چند روز پس از انتظار دریافت کردهاید، متوجه میشوید که چقدر احساس ناامیدی و عصبانیت در شما ایجاد میشود و اعتمادتان به شرکت تامینکننده کالا از بین میرود.
- بسیاری از مشتریان در دریافت اجناس خود عجله دارند و در صورتی که در زمان معین شده بسته را دریافت نکنند، دیگر عملاً نیازی به آن جنس نخواهند داشت. گاهی نیز بسته ارسالی حاوی مدارک مهمی است که اگر به موقع به دست مشتری نرسد، ممکن است بخش مهمی از کار او را با مشکل مواجه کند. به عنوان مثال، ممکن است بسته حاوی یک سند باشد که لازم است ظرف 24 ساعت امضا و تحویل داده شود تا از نظر قانونی قابل قبول باشد. در صورت تاخیر در ارسال بسته، این روند با مشکلی بزرگ مواجه خواهد شد.
چگونه اجناس را به موقع به مشتری تحویل دهیم؟
تمامی شرکتهای حملونقل و پیکها نیاز به یک مدیر ناوگان دارند تا بتواند در طول روز بر عملکرد رانندگان، سفارشهای مشتریان، تعمیر و نگهداری ناوگان، رفع مشکلات فنی، شاخص عملکرد و معیارهای سازمان نظارت کند و به بهترین نحو کار خدمات به مشتریان را پیش ببرد.
قطعاً این کار به صورت دستی و بر روی کاغذ به سختی قابل انجام است و نمیتواند دقت بالایی در ارائه خدمات داشته باشد. از طرفی نیز، اکثر شرکتهای مدرن حملونقل در حال تلاش برای حذف عملیات کاغذی در مدیریت ناوگان خود هستند. در نتیجه باید به دنبال ابزاری نوین برای مدیریت دقیق ارسال کالا و جلوگیری از تاخیر در تحویل اجناس بود.
![]()
این روند هر چقدر هم پیچیده به نظر برسد، با پیشرفتهای تکنولوژی حل آن بسیار آسان خواهد بود. هر سازمان و شرکتی که برای انجام کارهای روزمره خود از وسایل نقلیهی تجاری استفاده میکند، برای مدیریت ناوگان به یک سیستم کارآمد نیاز دارد و این همان جایی است که ردیاب خودرو و نرم افزار مدیریت ناوگان اهمیت پیدا میکند! شرکتهای بزرگ و محبوب که خدمات حملونقل به مشتریان ارائه میدهند، تنها با کمک ردیاب خودرو و نرم افزار مدیریت ناوگان میتوانند از تاخیر در تحویل اجناس به مشتری جلوگیری کنند. در ادامه به بررسی بیشتر این نرم افزار و عملکرد آن میپردازیم.
مدیریت ناوگان در لجستیک چیست؟
مدیریت ناوگان روشی است که به سازمانها و شرکتهای حملونقل این امکان را میدهد تا ناوگان مخصوص تحویل کالا را به بهترین شکل مدیریت کنند و به این ترتیب به کارایی و بازدهی مناسب و کاهش هزینههای سازمان دست پیدا کنند. سیستم مدیریت ناوگان یا FMS (Fleet Management System) به کمک نصب ردیاب بر روی خودروهای سازمانی و به شیوهی مدرن انجام میشود و سپس کار نظارت و بررسی به کمک نرم افزار مدیریت ناوگان صورت میگیرد. این سیستم نه تنها برای نظارت بر ناوگان حملونقل یک سازمان استفاده میشود، بلکه کاربردهای دیگری نیز دارد که عبارتند از:
- کمک به کاهش چشمگیر هزینههای سوخت با نظارت بر نحوهی رانندگی
- افزایش ایمنی راننده و محمولهها با ردیابی و نظارت لحظهای بر حرکت
- برنامهریزی هدفمند و اجرای آن
- دیسپاچینگ
- امکان دریافت گزارش لحظهای از موقعیت خودروهای ناوگان
- مدیریت تعمیرات و نگهداری خودروهای ناوگان
- مدیریت بهتر شکایات مشتریان
- آنالیز دقیق ناوگان و نحوه خدماترسانی به مشتریان.
![]()
مدیریت ناوگان در صنعت حملونقل کالا چگونه کار میکند؟
اگرچه ظاهراً نرم افزار مدیریت ناوگان به عنوان راهحلی آسان برای خروج از پیچیدگیهای تحویل به موقع کالا به مشتری به نظر میرسد، اما باید گفت این فناوری تنها زمانی به بهترین نحو استفاده میشود که سایر موارد آن نیز به درستی عمل کنند. مدیریت ناوگان حمل اجناس از سه بخش تشکیل شده است که عبارتند از:
دیگر مقالات مرنبط با این مقاله را در این بخش دنبال نمایید
سیستم ردیاب و مدیریت ناوگان حمل و نقل
بررسی مزایای ردیاب خودرو در مدیریت ناوگان حمل و نقل از راه دور
راهکارهای مدیریت ناوگان خودروهای حمل مواد غذایی، بهداشتی و دارویی
نرم افزار و سخت افزار مدیریت ناوگان
ردیاب جی پی اس اساس فرایند مدیریت ناوگان را تشکیل میدهد. از دستگاه ردیاب برای نظارت بر وسایل نقلیه استفاده میشود. ردیاب جی پی اس به عنوان سخت افزار بر روی ناوگان یک سازمان نصب میشود و با اتصال به ماهوارههای اطراف زمین، مکان دقیق ناوگان را در هر لحظه ردیابی میکند. این ردیابی با استفاده از نرم افزاری به نام نرم افزار مدیریت ناوگان در هر لحظه قابل مشاهده است.
البته نرم افزار مدیریت ناوگان به عنوان داشبورد برای مدیران ناوگان عمل میکند و نه تنها کار ردیابی خودرو را ارائه میدهد، بلکه اطلاعاتی در مورد سایر فاکتورهای ضروری مانند سرعت، مسیر حرکت، رفتار راننده و دیگر موارد ایمنی در هنگام سفر نیز ارائه میدهد.
![]()
تلهماتیک
تلهماتیک سنسورهایی هستند که به مدیران ناوگان این امکان را میدهند تا به راحتی اطلاعاتی در مورد شتاب، سرعت، شدت ترمز و مصرف سوخت خودروهای سازمانی جمعآوری کنند و با تحلیل کامل اطلاعات، در مورد خدماترسانی بهتر تصمیمگیری کنند و همچنین مطلع شوند که چه زمانی نیاز به تعمیر و نگهداری ناوگان وجود دارد.
آمار و تحلیل داده
جمعآوری سوابق و هزینههای نگهداری ناوگان بخش مهمی از مدیریت ناوگان را تشکیل میدهد. استفاده از سیستم مدیریت ناوگان کمک میکند تا با ارائه اطلاعات دقیق و آمار صحیح، تعمیر پیشگیرانه و نگهداری مناسب از خودروها، خدمات به موقع انجام شود و از هزینههای اضافی جلوگیری شود.
راههای جلوگیری از تاخیر در تحویل اجناس به مشتری با کمک ردیاب خودرو و فناوری نوین نرم افزار مدیریت ناوگان
مهمترین دلیلی که باعث شده تا فناوری مدیریت ناوگان در دنیای لجستیک و حملونقل محبوبیت بسیاری پیدا کند، آسانتر شدن فرایند ارسال کالا به مشتریان و تحویل بهموقع آنها است. ردیاب خودرو و نرم افزار مدیریت ناوگان به روشهای زیر از تاخیر در تحویل اجناس به مشتری جلوگیری میکنند:
مسیریابی پویا و لحظهای
نرم افزار مدیریت ناوگان با استفاده از ردیاب جی پی اس به مسیریابی پویا و لحظهای کمک میکند. این نرم افزار به مدیران ناوگان اجازه میدهد تا از شرایط جادّهای و آب و هوایی و همچنین ترافیک مطلع شوند و به این ترتیب ارسال کالا با بینش واقعی نسبت به شرایط انجام میشود.
این ویژگی به سازمانها اجازه میدهد تا زمانبندی مناسبی برای ارسال کالاها داشته باشند. علاوه بر این، با اطلاع از شرایط جادّهای، در وقت رانندگان نیز صرفهجویی میشود و به آنها اجازه میدهد تا با انتخاب مسیر حرکتی صحیح، کالاهای بیشتری را در یک روز تحویل دهند.
![]()
مشاهده لحظهای حمل اجناس از ابتدا تا انتهای مسیر
قابلیت مشاهده لحظهای مسیر حرکت کالا به مدیر ناوگان این امکان را میدهد تا اشراف کاملی به اطلاعات مسیر حرکتی رانندگان داشته باشد و با بررسی مشکلات موجود در مسیر، برای رفع آنها تصمیمگیری بهتری داشته باشد.
تعمیر و نگهداری پیشگیرانه برای جلوگیری از تاخیر
یکی از مهمترین ویژگیهای نرم افزار مدیریت ناوگان، مدیریت معاینه فنی خودروها و تعمیر پیشگیرانه است. این کار به دو شیوه انجام میشود. اولین راه این است که ردیاب دیاگ مشکلات فنی خودرو را از طریق نرم افزار به مدیریت ناوگان هشدار میدهد تا پیش از حرکت، این مشکلات رفع شود و راننده در مسیر با خرابی خودرو مواجه نشود. روش دیگر، یادآوری نرم افزار برای معاینههای فنی دورهای است. این یادآوری کمک میکند تا مشکلات فنی خودرو خیلی زود برطرف شوند و هزینههای تعمیر خودرو و یا تاخیر در تحویل کالا به حداقل برسد.
رسید تحویل کالا به صورت الکترونیکی
یکی از مهمترین کاربردهای ردیاب جی پی اس و نرم افزار مدیریت ناوگان در جلوگیری از تاخیر تحویل کالا به مشتری، رسید الکترونیکی تحویل کالا است. این رسید بلافاصله به مدیر ناوگان این امکان را میدهد تا زمان دریافت کالا توسط مشتری را بررسی کند و در صورت تاخیر، مشکل را بررسی و برای بهبود آن راه حل ارائه کند. این کار قبلاً به صورت دستی و بر روی کاغذ انجام میشد که هم کاری غیر دقیق بود و هم هزینههای سازمان در استفاده از کاغذ را افزایش میداد.
![]()
اتوماسیون تحویل کالا
اتوماتیک بودن فرآیندهای اصلی تحویل اجناس به مشتری مانند برنامهریزی ارسال، تخصیص وظایف رانندگان و برنامهریزی مسیر حرکت به منظم شدن تحویل کالا و همچنین کاهش هزینهها کمک میکند. وجود نرم افزار مدیریت ناوگان احتمال خطاهای دستی در برنامهریزی ارسال را از بین می برد و با مدیریت منظم و اتوماتیک زمان تحویل، بازدهی سازمان در ارسال اجناس را بهبود میبخشد.
تحویل اجناس به مشتری بدون تماس با وی
برای به حداقل رساندن تماس با مشتری و کاهش پیگیریهای مداوم از سوی آنها، نرم افزار مدیریت ناوگان با کمک ردیاب جی پی اس به مشتری اجازه میدهد تا در هر لحظه بتواند از زمان تحویل اجناس خود مطلع شود و در صورت دریافت، فرم تحویل را از طریق امضای الکترونیکی تأیید کند. همچنین این برنامه به مشتریان این امکان را میدهد تا با استفاده از کیف پول های دیجیتال مبلغ بستههای خود را پرداخت کنند تا روند دریافت کالا با حداقل تاخیر برای راننده انجام شود.
کلام آخر
تکنولوژیهای مدرن راه حل قطعی برای حل بسیاری از مشکلات سازمانها و شرکتها هستند. متعهد بودن به مشتری و احترام به وقت او، مهمترین رویکرد سازمانهای مبتنی بر ارائه خدمات حملونقل کالا است. به همین منظور و برای جلوگیری از تاخیر در تحویل اجناس به مشتری، سازمانها با کمک ردیاب خودرو و نرم افزار مدیریت ناوگان میتوانند به ارائه خدمات بهتر به مشتریان و جلب رضایت آنها بپردازند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر