مدیریت موفق و بهبود عملکرد، قطعاً یکی از مهمترین اهداف هر سازمانی است و آن مجموعه تلاش میکند تا با استراتژیهای مدیریتی صحیح، به بهبود عملکرد خود کمک کند. کار سازمانهایی که برای فعالیت تجاری خود نیاز به وسایل حمل و نقل دارند تا بار و محصولات را حمل کنند یا خدمات حمل و نقل ارائه دهند، به طور مستقیم با مدیریت این ناوگان گره خورده است.
خودروهای سازمانی نیاز به یک مدیریت ناوگان دارند تا با نظارت و مدیریت دقیق، عملکرد کلیه ناوگان تجاری (وسایل نقلیه سازمان) به درستی انجام شود، بهره وری آنها افزایش یابد، نگهداری از ناوگان و تعمیرات آنها به شیوه ای صحیح انجام شود و هزینههای سازمان در نگهداری و تعمیر به حداقل برسد.
به همین دلیل نیاز است تا با بهبود استراتژی مدیریت ناوگان تجاری، به سوی شرایط بهتر حرکت کنند. اما چه راهی برای بهبود استراتژی مدیریتی ناوگان تجاری وجود دارد؟ کدام روشها در مدیریت ناوگان تجاری، مدرن و جدید محسوب میشوند؟ با ما در کاوشکام آسیا این مطلب همراه باشید تا راهکارهایی برای بهبود مدیریت ناوگان تجاری ارائه کنیم.

منظور از استراتژی مدیریت ناوگان تجاری چیست؟
هر سازمانی که برای امور اداری و کاری خود به وسایل نقلیه تجاری احتیاج دارد، به نوعی در عملیات و کارهای ناوگان و مدیریت ناوگان فعالیت دارد. هدف از مدیریت ناوگان (Fleet Management) نظارت بر عملکرد ناوگان و خودروهای سازمان و نگهداری و تعمیر آنها به منظور افزایش بهره وری و کمک به آسانتر شدن کارها است.
استراتژی مدیریت ناوگان یک سند راهبردی است که نشان میدهد چگونه ناوگان با اهداف، استراتژی و برنامه های کلی سازمان همسو است. از این استراتژی برای ساخت، اداره، مدیریت و بهینه سازی ناوگان متعلق به یک سازمان استفاده می شود. استراتژی مدیریت ناوگان، رویکرد سازمان را برای مدیریت روزانه خودروهای خود تعریف میکند.
استراتژی مدیریت ناوگان تجاری در جهت موارد زیر اتخاذ میشود:
- تعمیر و نگهداری خودروهای سازمان
- نظارت بر مصرف سوخت و هزینه سوخت
- مدیریت رانندگان، استفاده بهینه از بودجه و داراییهای سازمان
- برنامهریزی مسیر و اجرای برنامههایی که بهره وری شرکت را افزایش میدهند
- کاهش اتلاف وقت و انرژی
با پیشرفت های فناوری و منسوخ شدن روش های قدیمی ردیابی خودروهای سازمانی، اکنون مدیران ناوگان و شرکتهای دارای ناوگان تجاری، برای مدیریت و ردیابی خودروهای سازمانی یا شخصی از یک سیستم سازمان یافته و نرم افزار مدیریت ناوگان استفاده میکنند تا بر اساس این نرمافزار راهکارهای بهتری برای افزایش کارایی ناوگان و کمک به کاهش هزینههای عملیاتی اتخاذ کنند.

وظیفه مدیریت ناوگان تجاری چیست؟
مدیر ناوگان تجاری وظیفه دارد تا موارد زیر را بررسی کند و برای بهینه سازی آنها استراتژی های مدیریتی خود را بهبود دهد:
آخرین اخبار و مطالب تکمیلی را در این بخش دنبال نمایید
آشنایی با راهکارهای مدیریت ناوگان امدادی
افزایش ایمنی راننده
یک چالش بزرگی که برای مدیریت ناوگان تجاری وجود دارد، حفظ ایمنی رانندگان است. اطمینان از ایمن رفتار کردن راننده حین سفر بدون وجود تکنولوژیهای جدید میتواند مشکل باشد، به ویژه هنگامی که مدیر ناوگان تجاری صدها کیلومتر با وسیله نقلیه در حال حرکت فاصله دارد. مدیر ناوگان به کمک ابزارهای نظارتی و نرم افزار مدیریت ناوگان میتواند از راه دور رفتار راننده را کنترل کند.
افزایش رضایت راننده و حفظ او
کمبود راننده یک موضوع رو به رشد در صنعت حمل و نقل است. مدیران ناوگان همیشه به دنبال افزایش رضایت رانندگان متعهد و مطمئن هستند. آنها به کمک نرم افزار مدیریت ناوگان تجاری با برنامهریزیهای مناسب، بهبود شرایط محل کار یا صرفاً ایجاد اعتماد بیشتر بین راننده و مدیر، به دنبال رویکردهای متفاوتی هستند تا رانندگان از شرایط کار خود راضی باشند.

ردیابی ناوگان
برای اطمینان از ایمنی رانندگان، مدیران ناوگان باید دقیقاً بدانند خودروهای شخصی در هر زمان در کدام نقطه کجا قرار دارند. شاید این کار به نظرتان کاری ساده و آسان به نظر برسد، اما آیا واقعاً ردیابی موقعیت وسیله نقلیه تجاری برای مدیرانی که بر 5000 دستگاه نظارت میکنند کار آسانی است؟ استفاده از یک سیستم قوی برای مدیریت ناوگان در اینجا اهمیت پیدا میکند.
کاهش کل هزینههای سوخت و تعمیر ناوگان تجاری
مدیران ناوگان تجاری باید تمامی هزینهها، از جمله هزینه سوخت و هزینههای تعمیر و نگهداری، را پیشبینی کنند و با شناسایی هزینههای غیرضروری، میزان کل هزینههای ناوگان را کاهش دهند. اتخاذ استراتژیهای مناسب برای بهینه سازی مصرف سوخت، ردیابی خودروها و تعمیر و نگهداری ناوگان از وظایف مدیریت ناوگان تجاری است.
خرید خودرو
به منظور مدیریت موثر ناوگان حمل و نقل، مدیر ناوگان تجاری باید پیش بینی کند که یک ناوگان برای کارکرد موثر به چند و چه نوع وسایل نقلیهای نیاز دارد. شاید خرید خودروهای جدید برای سازمان کاری ساده به نظر برسد، اما درک درست و پیشبینی استفاده از خودروهای ناوگان در تعیین صحیح استراتژی خرید بسیار مهم است. تهیهی خودروی مناسب برای کارکنان، چرخه ی عمر خودرو و حتی زمان بندی بازار همگی عوامل مهمی هستند که به یک استراتژی مناسب برای خرید خودرو کمک میکنند.

موارد مهم در تعیین استراتژی مدیریت ناوگان تجاری
هنگام تعیین استراتژی مدیریت ناوگان، چند عنصر کلیدی باید مورد توجه قرار گیرد که عبارتند از:
- مشورت با بخشهای مختلف سازمان برای تعیین اهداف: مشورت، بخش کلیدی تعیین استراتژی مدیریت ناوگان است. یک استراتژی مدیریتی خوب باید چگونگی تناسب ناوگان با اهداف کل تجارت سازمان را مشخص کند. مدیر ناوگان باید نیازها و الزامات بخشهای مختلف سازمان را درک کند. اگر هنگام تنظیم استراتژی ناوگان، در مورد نحوه خرید و مدیریت با ذینفعان مختلف مشورت نشود، ممکن است کار مدیر بیاثر و غیرمفید باشد.
- بررسی وضعیت و کاهش خسارات: در تعیین استراتژی باید عواملی را پیشبینی کنید که در آینده ممکن است اتفاق بیفتد و باعث وقفههای احتمالی شود. این اتفاقها میتوانند مثبت (مانند پیشرفت های تکنولوژیک که در طول مسیر مدیریت عرضه میشود) یا منفی (آسیب راننده و وقفههای احتمالی) باشند. استراتژیِ مدیریتِ ناوگانِ شما باید به اندازهی کافی انعطافپذیر باشد تا بتواند این تغییرات را پیشبینی کند و در صورت نیاز به بازنگری یا تغییر، استراتژی را تغییر دهد.
- تعیین عمر عملیاتی ناوگان: در نهایت، یک برنامه استراتژیک باید چرخه عمر ناوگان را مشخص کند و تعیین کند که یک ناوگان برای چه مدت فعالیت میکند و چطور از رده خارج میشود. عمر عملیاتی ناوگان براساس نوع وسیلهی نقلیه، نحوهی نگهداری از آن، تعمیر آن، عوامل استهلاک آن و البته نحوهی استفاده از آن تعیین می شود.
مهم ترین عوامل بهبود استراتژیهای ناوگان تجاری
داشتن استراتژی در مدیریت ناوگان تجاری تنها در صورتی مفید است که از آن پیروی شود و عملکرد آن بر اساس نتایج سنجیده شود تا در صورت نیاز بهبود یابد. در ادامه به مهمترین عواملی میپردازیم که در بهبود استراتژی مدیریتی ناوگان تجاری نقش دارند.
نگهداری مناسب از ناوگان تجاری
نظارت دقیق بر نحوهی نگهداری از ناوگان و چگونگی فعالیت راننده با خودرو تاثیر بسزایی در افزایش طول عمر خودروها و کاهش هزینههای سازمان دارد. استفاده از یک نرمافزار خوب مدیریت ناوگان کمک میکند که با نظارت بر رفتار راننده حین سفر و گوشزد کردن خطاهایی که باعث فرسودگی خودرو میشوند، هزینه تعمیر یا خرید خودرو را به حداقل رساند.
بررسی فنی خودروهای ناوگان تجاری پیش از سفر
یکی از مهمترین راههای بهبود استراتژی مدیریتی ناوگان تجاری، بازرسی خودروها و بررسی آنها از نظر فنی پیش از سفر است. این کار کمک میکند تا با تعمیر به موقع، مانع از خراب شدن سایر قطعات خودرو شوید. همچنین با استفاده از یک نرمافزار مدیریت ناوگان میتوان در هر لحظه با راننده در حال سفر ارتباط برقرار کرد تا در صورت بروز مشکل فنی حین سفر، تعمیرکار یا مدیران راهنماییهای لازم را به او ارائه کنند و خطرات و هزینهها به حداقل برسد.

تعمیر پیشگیرانه ناوگان تجاری
تدوین و اجرای یک استراتژی پیشگیرانه در کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری خودرو نقش بسیار موثری دارد. مدیر ناوگان با استفاده از یک نرمافزار مدیریت مناسب میتواند در بازهای مشخص خودروهای سازمان را برای معاینه فنی ارسال کند. معاینه فنی منظم به رفع ایرادات فنی کوچک کمک میکند و مانع از بروز آسیبهای بزرگتر به خودروهای سازمان میشود. به این ترتیب هزینههای تعمیر و نگهداری خودروهای سازمان نیز به حداقل میرسد.
برآورد هزینههای ناوگان تجاری و کنترل آنها
مدیریت هزینهها و اطلاع از مواردی که باعث افزایش هزینههای سوخت و تعمیر خودرو میشوند ضروری است. مدیر ناوگان میتواند با بررسی دقیق راهکارها بهتری را برای کاهش هزینهها ارائه کند. برای مثال، تعیین مسیرهای کوتاهتر و کمترافیک پیش از سفر و بررسی حرکت راننده در محدودههای تعیین شده یکی از راههای کنترل هزینههای سوخت است.
کلام آخر
داشتن استراتژی مدیریتی ناوگان تجاری نقش مهمی در تعیین اهداف برای کسب و کار دارد، استراتژی، تیم ناوگان یک سازمان را با اهداف تجاری آن سازمان هماهنگ میکند. این استراتژی به مدیریت ناوگان کمک میکند تا محرکهای کلیدی موثر بر عملکرد ناوگان را مشخص کند و عملیات و عملکردهایی را که نیاز به بهبود دارند در اولویت قرار دهید.
بهبود استراتژی مدیریتی ناوگان رابطه تنگاتنگی با موفقیت هر چه بیشتر سازمان دارد. بررسی و ارزیابی دقیق عملکرد ناوگان و اقدامات پیشگیرانه میتواند مدیریت این بخش از سازمان را بهبود ببخشد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر